Det brinner i tårtan!

Den bättre delen av familjen Holmin/Karlsson har fyllt år. Eftersom jag råkar vara världens bästa Karlsson innebär det att Holmin får stå för den bättre delen av hushållet... Logiskt så det förslår!

Födelsedagen skulle givetvis firas med överraskningar enligt traditionella födelsedagsreglementet. Så för en gångs skull var jag faktiskt först ur sängen, enbart för att kunna fixa med presenter och tårta. När det blev dags att sätta ljus i tårtan visade det sig att herrn just i år nått en ålder då ljusen i tårtan var aningen för många. Men för all del, låt mig inte gå händelserna i förväg.

Jag lyckades få fyr på alla ljusen och märkte snabbt att det blev oerhört varmt. Med raska steg tog jag de tio stegen in mot sovrummet. Snabbt harklade jag mig och med min allra bästa, men ändock lika falska stämma, klämde jag in i den traditionella högtidssången. Födelsedagsbarnet öppnade yrvaket ögonen men blev bländad av alla ljusen så han sökte skydd under täcket.

I det ögonblicket inser jag att det blir v ä l d i g t varmt med så många ljus på en och samma tårta så jag säger halvt hysteriskt "Skynda dig att blåsa ut ljusen". Varelsen under täcket visar inga tecken på reaktion varpå jag halvvrålar "Blås ut ljusen NUUUU det brinner i tårtan!". Plötsligt ser jag hur marsipanen fläckvis förvandlas från grön till svart. Jag ser inte längre någon återvändo utan tvingas blåsa ut ljusen på egen hand.

Jaha, nu är jag inte längre en sådan som helst vill öppna andras presenter eftersom jag älskar paket. Jag har numera sträckt mig så långt att jag blåser ut ljusen på andras tårtor. Nödvärn kanske någon skulle hävda. Kalla det vad du vill. Jag misstänker att jag inte kommer att bli bjuden på så många kalas i framtiden nu när den här historien blivit offentlig.

Den berömda tårtan, innan marsipanen fattade eld

2 Kommentarer

Lena

Jag tycker ändå att det roligaste är att du tog dig tid att fota tårtan. Om du inte gjort det hade det troligen inte blivit panik...Du är en sann konstnär!

veronica svarar

Du har helt klart en poäng! Men jag hade förberett mig så kameran var redo alldeles intill och jag knäppte bara två rutor så vi pratar om max 15 sekunder. Den observente ser dock att ljusen nästan brunnit ner redan innan jag påbörjat falsksången...

Kommentera här

Namn:
Spara info?
E-post: (publiceras ej)

Hemsida:

Meddelande:


Bloggdesign av Linda Lundquist