Carpe diem - berömda latinska citat

Det har väl inte undgått någon att Carpe Diem betyder fånga dagen. Min uppmaning till alla er som läser är att fånga in de underbara dagar vi just nu får uppleva. Dagar då vintern fortfarande härskar men våren sakta låter sina dofter, solstrålar och färger svepa in över landet. Ett annat sätt att fånga dagen på är att utvecklas. Kanske genom att bättra på sina kunskaper i latin. Här kommer några välkända latinska uttryck. Läs och lär.

Amor vincit omnia - Kärleken övervinner allt

Veni, vidi, vici - Jag kom, jag såg, jag segrade
Alea iacta est - Tärningen är kastad
In vino veritas - I vinet sanningen
Cogito, ergo sum - Jag tänker, alltså finns jag
Mens sana in corpore sano  - En sund själ i en sund kropp
Status quo - Oförändrat tillstånd


Phi Phi Islands 21 januari 2009

0 Kommentarer

Kommentera här

Namn:
Spara info?
E-post: (publiceras ej)

Hemsida:

Meddelande:


Bloggdesign av Linda Lundquist