Glassiker från förr!

Har precis avverkat en klassiker, 88:an. (Finns andra sätt än att harva runt Vättern på cykel, allt är en tolkningsfråga!) 88:an är en svensk stolthet som står sig år efter år. Lika gott som kaviar på ett hårdkokt frukostägg...

Det där med glass väcker verkligen känslor hos oss nostalgiker. Tänkte lista ett par av mina gamla favoriter:

* Sandwich (tack gode gud för att det finns än idag, avnjutes aningen smält...)
* Lakritspuck (låt även denna favorit stanna hos oss för evigt...)
* Puckstång (jag tyckte bäst om jordgubb men fanns även vanilj, känslan av att veckla bort guldpappret går inte att beskriva)
* Finger (isglass från 1984 med hallonsmak med pekande finger - var nog mer kul än god)
* Bubbelpop (första glassen med tuggummi i pinnen, hur coolt som helst! Året var 1985.)
* Snack (1986 kom godingen med choklad, kolasås och jordnötter)
* Schweizernöt-pinne (1987 kom en av mina favoritglassar som jag saknat sedan dess)
* Spinn (snurrad isglass som läskade svenskarna 1989)
Joker (för mig var det en föregångare till Snickersglassen som jag åt långt senare)
* Svala (en av storfavoriterna från 1992. Glassen bestod av isglass med persikosmak omgiven av hallonglass och något slags överdrag)

Har du fler förslag på glassfavoriter från förr?
http://www2.gb.se/nostalgi.asp


Sid 7 juli 2009 400D+ 50 mm f/1.4

0 Kommentarer

Kommentera här

Namn:
Spara info?
E-post: (publiceras ej)

Hemsida:

Meddelande:


Bloggdesign av Linda Lundquist